top of page
  • תמונת הסופר/תlior samuel

הפסגון הנודד - המדריך למעבריות רוחבית

כל חניך בתוכנית מתישהו מתחבט בשאלה: האם אני ממשיך לצמוח בתפקידים בשיבוץ הנוכחי שלי או שעדיף לי לעבור למקום אחר?

ההחלטה הזו היא מאוד מורכבת והתשובה שונה עבור כל אחד בכל זמן. בתחומים מסויימים יש עיסוק מועט בלבד בכל יחידה, וכדי להתפתח בהם תצטרכו לחפש רחוק. לעומת זאת ייתכן שתפקיד חייכם עומד להתפנות בתוך המרכז ופשוט לא שמעתם על זה. מטרת הכתבה הזו היא לא לשכנע אתכם לעבור, אלא רק למנות את סט הכלים שלכם כפסגותניקים, לפרוש בפניכם כמה שיותר אפשרויות, ולעזור לכם להשיג את זו שהכי תרצו.


אז מה הדברים לשים לב אליהם כשנכנסים לתהליך מעבר?


תזמון

תפקידים בצבא נמשכים באזור השנתיים, ואורך השירות הראשוני הוא קצת פחות מ6 שנים. זה אומר שמבלי לחתום קבע נוסף צריך לתזמן את מעבר התפקיד בצורה שתאפשר לכם לסגור את התפקיד הנוכחי שלכם בכבוד, אבל גם תשאיר די זמן לתפקיד החדש. הנושא הזה כולל גם להיות מודעים מראש לעיתוי שבו תפקידים שמעניינים אתכם נפתחים, בתוך היחידה או מחוץ לה.

בפרט, אם אתם לקראת סוף הקבע הראשוני אז יש לכם את הניסיון, החופש הבירוקרטי, ויכולת הניווט והמיקוח להגיע גם למקומות ההזויים ביותר, אז למה שלא תבדקו אם יש עוד תפקיד שאתם חייבים לחוות לפני האזרחות?

חשוב שתדעו שגם אם התזמון הוא פחות ממושלם עבור אחד התפקידים, יש הרבה דרכים לעגל פינות ולבוא לקראתכם בתהליך. ד', אחד מבוגרי התוכנית משתף מהתהליך שלו: "צריך לציין גם שהרמד המקורי שלי מאוד בדק שהעיכוב בזמנים לא יגרום לי להפסיד הכשרה/קורס במקום החדש ואמרו שאם כן אז אפשר לסדר את זה גם אם לא עוברים רשמית."

העיקר שתפקחו את העיניים מוקדם ותקחו בעלות על התהליך שלכם!


מנהלת התוכנית

בסופו של יום, המטרה של מנהלת פסגות היא שפסגותניקים יגיעו לתפקידים בעלי השפעה ויצעידו את צה״ל הטכנולוגי קדימה. בחירת התפקידים שלכם היא בדיוק איפה שהתהליך הזה קורם עור וגידים.

מעבר לעזרה במינוף ובבירוקרטיה, למנהלת גם יש יכולת לחשוף בפניכם תפקידים שלא חשבתם עליהם ולתכנן איתכם מסלול פיתוח ארוך טווח ככל שתרצו.

דיברנו עם המון בוגרים לקראת הכתבה הזו, חלקם פנו למנהלת ולא קיבלו את כל מה שרצו, הרבה מהם לא פנו בכלל. המנהלת היא משאב חשוב שלכם כבוגרים, ואפילו שיש לה יותר שיקולים מהרצונות האישיים שלכם, ככל שהיא תהיה מעורבת ביותר תהליכים שכאלו המנגנונים וה"שרירים" הרלוונטיים בתוכנית יתחזקו. אז צרו קשר עם ראש התוכנית ותבקשו לשמוע מה האפשרויות שלכם!


חברים מהתוכנית

בשביל מה תקעו אתכם לאורך 4 אנשים על ספסל הלימודים עם אותם האנשים, אם לא כדי שיהיה לכם למי לפנות כשאתם צריכים עזרה? הקשרים הלא רשמיים בתוך המחזור שלכם ועם האנשים סביבכם הם כוח העל שלכם בתוך צה״ל. הרי כבוגרי התוכנית יש לכם חברים בכל מקום - כאלה שממש חלקתם חדר איתם מתישהו במסע מורשת, חנכתם בלימודים או היו המתרגלים שלכם בשלב מסויים. נסו לברר מי נמצא בתחום שמעניין אתכם, בקרו אותו במשרד ותלמדו על המקומות והתפקידים מהאנשים שבאמת עושים אותם, ושהאינטרסים שלכם כחברים באמת חשובים להם.

"יצאתי לסדרת חיילות עצמאית למשך 3 שבועות שכללה סיורים וראיונות שארגנתי דרך המחזור", סיפר לנו א' בראיון עבור הכתבה, וכמוהו מרואיינים רבים מצאו את התפקיד שמתאים להם לא דרך תיק תפקידים אלא בהמלצת חבר. "חברים מהמחזור זה נכס מטורף. תכלס הם גרמו לי להאמין שאני יכול לשנות את איפה שאני נמצא + עזרו לי אקטיבית למצוא מקום חדש. וזה לא היה אחד או שני אנשים זה היה בסוף 10-20 איש שעזרו, סידרו ראיונות וכו. פשוט אנשים טובים ואכפתיים (וגם חברים טובים). לא הייתי מוותר על זה לרגע."

סדרת ״אוויר פסגות״ (לשעבר פסטיב״מ (אבל פסגותניקים אמיתיים קוראים לה שו״סטיגל)) נועדה בדיוק בשביל להנגיש לכם את נושא השיחה הזה, אבל החיפוש שלכם לא צריך להתחיל או להיגמר בה.

פסגותניק פנתר הוא פסגותניק מתקשר! דברו עם החברים שלכם!


מפקדים

בלתי נמנע שהמפקדים שלכם יהיו מעורבים בתהליך, ומפקד שלא רוצה לשחרר יכול לעכב תהליך מעבר בחודשים רבים, אם לא למנוע אותו לחלוטין. ברמה הבסיסית, למפקד אין סיבה לתת לכם לעזוב את היחידה או המרכז שלכם - אבל זו הסתכלות צרת עין שניתן להתגבר עליה במספר דרכים:

  1. נסו להתחלף עם מישהו ראש בראש. כבר דיברנו על קשרים עם חברים מהתוכנית. לא יזיק לשאול אם יש מישהו שם בחוץ שמחפש לעבור ממש לתפקיד שלכם.

  2. צרו קשר עם המנהלת. הכוח של המנהלת להשפיע על התהליך שלכם לא תמיד ידוע מראש, וישנם גם סיפורי מעבר שהמנהלת לא הצליחה לקדם - אבל הפניה מעולם לא הזיקה.

  3. תסתחבקו עם המפקדים שלכם - כבר אמרנו שלכל פסגותניק חשוב להיות מקושר. מפקד שמכיר אתכם כאנשים ואכפת לו מכם, לא יסתכל עליכם כעל שורת תקינה שהוא מנסה להחזיק, וסיכוי יותר גבוה שהוא ירצה שיהיה לכם טוב גם אם זה במקום אחר. "התפקיד שלי היה בחיכוך יחסית גבוה עם המפמר וכמה מהרתחים. הם אהבו אותי ובאו לקראתי." מספר י', עוד אחד מבוגרי התוכנית. "אני חושב שלא הייתי מצליח לשכנע אותם שאין לי מה לחפש יותר במרכז אם לא הייתי טוב בתפקידים הקודמים ולא הייתי עובר דרך תפקיד רשץ." אין סיבה לפחד מהמפקד גם אם הוא לא יאהב את המהלך - כי בכל מקרה התהליך לא ייעשה מאחורי הגב שלו. נהלו שיחה פתוחה, ספרו מאיפה אתם מגיעים ונסו להפוך אותו לשותף לפתרון.


ארגון בוגרי התוכנית

לפעמים עוזר שיש חבר שכבר עבר דבר או שניים ויכול לעשות איתכם זום אאוט, או להקשיב, לזקק איתכם מה אתם באמת מחפשים ולקשר אתכם לאדם הנכון. אז אם אתם מחפשים איש קשר במקום מסויים, מנטור שיבין אתכם, או כל הכוונה אחרת - אנחנו תמיד שמחים להירתם! הרי בשביל זה יש חברים בארגון הבוגרים ;)


בשם הארגון ובפרט כמי שהיו בנעליים שלכם, אנחנו מאחלים לכם המון הצלחה בהמשך השירות - היכן שלא תהיו ולאן שלא תגיעו.

344 צפיות0 תגובות
bottom of page